Psihiatrie Pediatrica

PSIHIATRIE PEDIATRICA

ECHIPA
ȘEF SECȚIE
Prof. Univ. Dr. Lupu Viorel
medic primar psihiatrie
- Sectia Psihiatrie pediatrica
psihoterapeut principal CBT și REBT
acreditat de Colegiul Psihologilor din România și de
Institutul ”Albert Ellis” din New York, SUA
Conf. Dr. Predescu Elena
medic primar psihiatrie pediatrică
- Sectia Psihiatrie pediatrica
Şef Lucrări Dr. Șipoș Roxana
medic primar psihiatrie pediatrică
- Sectia Psihiatrie pediatrica
Dr. Andreica Ioana Mihaela
medic primar psihiatrie pediatrică
- Compartiment toxicomanie
Dr. Pantiş Elena
medic primar psihiatrie pediatrică
- Compartiment toxicomanie
Adresa Pentru Sectia Psihiatrie Pediatrica adresa este: str. Republicii, nr. 57, pentru Compartimentul toxicomanie adresa este: str. Victor Babeș, nr. 43, la parterul Clinicii Neurologie Pediatrica.
Contact

Tel: 0264428491
Fax: 0264429270

PROGRAMARI:
Tel. 0264428491
Luni-Vineri, intre orele 9 – 14

Este una dintre cele trei Clinici de Psihiatrie Pediatrică din România (celelalte două se află la București și
Timișoara). Este cea mai nouă Secţie Clinică a Spitalului Clinic de Urgenta pentru Copii, Cluj-Napoca,
infiinţată la 1 martie 2004.

Conditii de internare:

DOCUMENTE NECESARE LA INTERNARE :
– Cartea de identitate sau buletinul unuia dintre părinți
– Certificatul de naștere sau cartea de identitate a copilului
– Bilet de trimitere de la medicul de familie sau un medic specialist

TAXA DE SPITALIZARE PENTRU ÎNSOȚITOR este de 7 lei / zi. Părinții copiilor cu vâsta între 1 – 3 ani și a copiilor încadrați în grupa I de handicap, nu plătesc taxa de spitalizare.
TARIFE (la cerere,în regim privat, pentru copiii care nu au bilet de trimitere):
– consultație (medic primar de psihiatrie pediatrică) = 70 lei / cons.
– consultații la psiholog = 50 lei / consultație
– consultație la logoped = 50 lei / consultație

Structura si dotari

1. Spitalizarea continuă: 20 paturi pentru psihiatria copilului şi adolescentului.
2. Spitalizarea în secţie pentru toxicomanii, conform standardelor internaţionale: 10 paturi.
3. Spitalizare de zi: 5 paturi pentru copiii care vin în cursul dimineţii la tratament, iar seara se întorc în familie.
4. Serviciul de ambulator: consultaţii, dispensarizare, consiliere, eliberare de reţete gratuite etc. conform Programului Naţional de Psihiatrie.
5. Serviciul de asistență socială: relaţia cu familia, cu autoritățile şi integrarea şcolară se realizează cu ajutorul asistentului social, care se ocupa si de consilierea familiilor aflate in dificultate ; împreuna cu alti colegi din clinică organizează grupuri de consiliere pentru adolescenți.
6. Efectuarea expertizelor medico-legale minorilor infractori (14-16 ani) în echipă cu Institutul de Medicină Legală.
7. Psihiatria de legatură: serviciul de consultatii interclinice în cadrul Spitalului Clinic de Urgenta pentru Copii.
8. Spaţiul de învăţământ: în clinică se desfasoară cursuri și stagii cu studenţii de la Facultatea de Medicină, Facultatea de Medicină Dentară, Facultatea de Asistenți medicali licentiați, pregătirea teoretică și practica a medicilor rezidenţi, cursuri de perfecţionare postuniversitară (pentru medici, psihologi, psihopedagogi, asistenți sociali, asistenți medicali), masterat, doctorat.

Învatamânt medical

În clinică se desfășoară cursuri și stagii cu studenții anului VI Medicină, anul V Stomatologie, anul IV Facultatea de Asistenți medicali licențiați, pregătirea teoretică și practică a medicilor rezidenți, cursuri de perfecţionare postuniversitară (pentru medici, psihologi, psihopedagogi, asistenți sociali), masterat
„Terapia de recuperare în Psihiatria copilului”, conducere de doctorat.

Activități:
(1) intervenții de consiliere psihologică și psihoterapie validate științific. În acest fel pacienții au acces la cele mai noi și eficiente protocoale clinice de intervenție psihologică pentru tulburările clinice.
(2) Psihodiagnostic și evaluare clinică validate științific, care vor fi asociate activităților de intervenție descrise mai sus.
(3) Cercetare avansată care să dezvolte în mod riguros cunoașterea celor mai eficiente metode de psihodiagnostic și tratament psihologic al tulburărilor clinice.
Modalitate de Implementare:
Activitățile sunt realizate în colaborare cu „International Institute for the Advanced Studies of Psychotherapy and Applied Mental Health” (www.psychotherapy.ro)” și cu Asociația de Psihoterapii Cognitive și Comportamentale din România (reprezentant național în European Association of Behavioral and Cognitite Therapies). Se constituie în baza de formare avansată în intervenții psihologice validate științific (ex. cognitiv-comportamental) pentru medici psihiatri (incluzând rezidenții) și psihologi (incluzând studenții masteranzi, doctoranzi și postdoctoranzi) Personal specializat parteneri ai spitalului: Prof. Daniel David, Lector Anca Dobrean.

Activitatea sectiei:

Clinica de Psihiatrie pediatrică și toxicomanii, aparținând de Spitalul Clinic de Urgență pt. Copii, Cluj-Napoca, oferă urmatoarele servicii adresate copilului mic (1 – 3 ani), copilului și adolescentului (până la 18 ani) :
1. PSIHIATRIE PEDIATRICA
Evaluarea, identificarea, diagnosticarea și tratamentul tulburărilor emoționale și comportamentale apărute din mica copilarie până la adolescență (18 ani), precum și informații privind modul de abordare a acestor tulburări.
2. EVALUARE PSIHOLOGICA A COPIILOR ȘI ADOLESCENȚILOR
… vizează în principal următoarele aspecte:
• cunoaşterea nivelului de dezvoltare mentală şi motorie a copilului;
• identificarea dificultăţilor în relaţia părinte/ţi – copii;
• stabilirea eventualelor probleme specifice vârstei copilului;
• identificarea aptitudinilor generale
3. PSIHOTERAPIA PENTRU COPII SI ADOLESCENTI / PARINTI / FAMILIE:
A. Psihoterapia pentru copii si adolescenti se adresează unei game variate de probleme, dificultăţi şi afecţiuni:
• tulburări anxioase (fobie, anxietate de separare, atac de panica, agorafobie etc);
• tulburări de deficit de atentie si comportament disruptiv (ADD / ADHD, opozitionism);
• tulburări din spectrul autist – TSA;
• randament şcolar slab, eşec şcolar şi/sau dificultăţi de învăţare, abandon scolar;
• probleme de integrare în grădiniţe sau şcoli;
• abuz, dependenţa de TV şi internet (I.A.D.);
• abuz, dependenţa de droguri, alcool, tutun etc.;
• tulburări de ataşament;
• sindromul hiperkinetic (ADHD);
• tulburări de limbaj;
• depresie;
• tulburări de atașament;
• stimă de sine scăzută;
• timiditate excesivă;
• complexe;
• conflicte familiale (divorţul parinţilor, probleme de relaționare cu părinții, gelozia între frați, apariția unui nou copil în familie);
• probleme de adaptare şi integrare, specifice imigrării şi emigrării;
• gânduri suicidare;
• tulburări psihotice (acute, schizofrenie etc.);
• abuzuri fizice și/sau psihice;
• tulburări ale identităţii sexuale;
• tulburări de personalitate;
• tulburări de comportament: agresiune fizică, agresiune verbală, distrugerea obiectelor, hiperactivism, automutilare, opoziţionism, tulburări de comportament alimentar (anorexie, bulimie), solicitarea continuă a atenţiei, accese de isterie şi furie, comportament repetitiv, stereotipii, ticuri diverse (ex: rosul unghiilor, etc), tulburări ale somnului / coşmaruri / insomnie, producere de zgomot excesiv, probleme de controlul sfincterian (encoprezis, enurezis), negativism, minciună, furt etc.
Tehnici de terapie pentru copii: psihoterapie cognitiv-comportamentală, terapie ocupatională, terapie logopedică, terapie prin joc pentru copil şi/sau familie (ludoterapie), terapie multisenzorială și artterapie, desenul, modelajul, colajul, basmele și povestirile terapeutice, teatrul, marionete, dansul și mișcarea creativă, muzică.
B. Psihoterapie și consiliere individuală pentru parinți: se adresează acelor părinți care întâmpină dificultăţi în creşterea copilului ( adolescentului) sau în relaţionarea cu acesta:
• Disciplinarea pozitivă a copilului,
• Tehnici de comunicare- ce anume functionează și ce nu,
• Metode de schimbare a comportamentului copilului,
• Stimularea interactiunilor și a relațiilor pozitive între părinte și copil,
• Abilităţi de parenting pentru părinţii copiilor cu TSA sau cu ADHD („Cum să fiu părintele unui astfel de copil?”),
• Servicii de consiliere individuală (pt. părinţi, aparţinători, familie) privind integrarea socială şi şcolară a copiilor şi adolescenţilor cu tulburări din spectrul autist – TSA,
• Consiliere pentru familiile copiilor cu ADHD; strategii de intervenţie.
4. LOGOPEDIE
Tulburările de limbaj întâlnite frecvent la vârsta preşcolară şi şcolară, în care putem să intervenim, sunt: dislalia, alalia, rinolalia, balbismul, tahi/bradilalia, afonia, disfonia, retardul în apariţia şi dezvoltarea limbajului. Tot în categoria tulburărilor de limbaj sunt incluse şi tulburările limbajului scris-citit (disgrafii,
dislexii), şi de calcul (discalculii).
În cadrul demersului terapeutic, prima etapa constă într-o evaluare complexă psihologopedică cu stabilirea vârstei mintale (a coeficientului de dezvoltare) şi a vârstei limbajului a copilului.
Programul de recuperare/reeducare este individualizat şi diferenţiat, în funcţie de caracteristicile (psihice, volitive) ale fiecărui copil dar şi de prezenţa altor tulburări psihice asociate (întârzieri în dezvoltarea intelectuală). Programul terapeutic urmăreşte atât obţinerea unei pronunţii corecte, cât şi a unei dezvoltări intelectuale armonioase, adecvată vârstei cronologice a copilului. În acest sens pe lângă activităţile logopedice sunt incluse şi activităţi ce stimulează dezvoltarea cognitivă, psihomotorie, armonizarea psiho-afectivă, psihopedagogia copilului cu cerinţe educative speciale, precum şi consilierea familiei copilului.
5. TERAPIA DE GRUP
Procesul terapiei de grup oferă participanţilor o serie de beneficii, printre care:
• ocazia de a întâlni copii și adolescenți cu experienţe similare
• oferă o oportunitate de oglindire şi feed-back faţă de propriul comportament
• ocazia de a învăţa noi metode şi strategii de a face fata diferitelor situatii de viata
• îmbunătăţeşte abilităţile de comunicare
• creşte rezistenţa la frustrare şi disponibilitatea de a respecta reguli şi un program prestabilit
• ocazia de a observa impactul (la nivel fiziologic, psihic şi social) pe care o problema similara l-a avut asupra altor persoane
• creează un climat de suport şi întrajutorare
• sunt cost-eficiente (mai mulţi pacienţi pot beneficia de intervenţiile realizate cu un singur client).